Inici Novetats Revista Hemeroteca digital Concursionisme Ressenyes Foto excursionisme Calendari Llibres Contacte
© Revista Excursionisme team 2024
Com col·laborar amb nosaltres Subscripció a la revista Per anunciar-se Advertència legal
Segueix-nos a:
Unió Excursionista de Catalunya
Excursionisme

El Clapí Vell 704 m i Puig de l’Àliga 701 m

(Alt Penedès)

Horari: de de 4 h a 4 h 30 min Desnivell: 360 m Dificultat: camins evidents i de fàcil orientació, majoritàriament pistes en bon estat Època: tot l’any, però millor evitar les calorades estiuenques Cartografia: Font-Rubí Serra de l’Ancosa a Esc: 1:20.000 de l’editorial Piolet Bibliografia: L’Alt Penedès per camins i dreceres de Joan Domènech, Gabriel Espuñes i Fèlix Masachs. Edicions i Propostes Culturals Andana SL Accés: sortim de la Plaça de la Vila al cor de Torrelles de Foix. El poble es troba situat a 15 Km de Vilafranca del Penedès per la carretera BV-2122 passant pel poble de Sant Martí Sarroca. Descripció: de la Plaça de la Vila, a 370 m, baixem fins al pont que creua la riera de Pontons tot passant per davant dels antics safarejos. Després del pont metàl·lic seguim una pista que encara el gran mas de Corral Nou. La pista gira a la dreta (nord) i en arribar a una cruïlla (15 min) trenquem a l’esquerra prenent un antic camí carreter molt erosionat per l’aigua i per les motos que per allí accedeixen a un circuit de trial. Pugem fent un parell de ziga-zagues marcades. Arribem a una nova pista (507 m) que prenem a la dreta i cinc-cents metres més enllà enllaça amb una pista que puja des de l’àrea de les Dous per on passarem més tard. Aquesta pista en perfecte estat de circulació ens porta fins a tocar del nostre primer objectiu, el cim del Clapí Vell de 704 m (1 h). Hi trobem una antena, un pessebre, un vèrtex geodèsic i una caseta de guaita forestal. Les vistes però les haurem d’anar a trobar a la gran creu de ferro (10 m d’alt) que cent metres més enllà domina el vessant de pujada i la plana de l’Alt Penedès. Del nostre cim veurem una altra cota dominada per una gran senyera, el Puig de l’Àliga. La pista que seguíem ens hi acosta per uns plans coberts de pins. A uns quatre-cents metres del Clapí Vell trobem una bassa per als bombers. Uns metres més enllà surt a l’esquerra un corriol que s’enfila al vèrtex del Puig de l’Àliga de 701 m (1 h 15 min). Som al límit amb el Baix Penedès i tenim vistes cap a l’altiplà del Pla de Manlleu. Tornem a la pista i la seguim cap a l’oest seguint el límit comarcal. Arribem a una cruïlla de quatre pistes a tocar de la masia de can Revell, sobre un turó, que conserva cups per fer vi. Trenquem a la dreta, passem per sota de Can Revell i recte cap el nord fem cap al coll de la Creu Sapera a 645 m (2 h 15 min). Prop seu hi ha l’arraulit nucli de masos de Sapera. Quàdruple cruïlla i pal indicador. Recte faríem cap a Pontons, però nosaltres trenquem a mà dreta en baixada pel GR 92-5 que seguirem fins al final de la ruta. Passem tot seguit a tocar d’una masia fortificada i aturonada anomenada Castell de Peralta. La pista baixa pel la vall del Fondo Sec deixant davant nostre el vessant boscat del Clapí Vell. La pista s’acaba a la cota 473 m i dona pas a un camí que en zigazagues baixa al paratge encisador de les Dous. Bassiols i gorgs on banyarse a l’estiu, zona de pic-nic, barbacoa i fonts que brollen de la muntanya. En sortim seguint un perfecte camí planer, sota plataners que, paral·lel a la riera de Pontons, ens retorna en 1,2 Km al nucli de Torrelles de Foix.
FITXA PUBLICADA EN EL NÚMERO 402 (Gener - febrer 2018) Pasqual Garriga i Martí Revista Excursionisme
Menu
Revista Excursionisme

El Clapí Vell 704 m i Puig de l’Àliga 701 m

(Alt Penedès)

Horari: de de 4 h a 4 h 30 min Desnivell: 360 m Dificultat: camins evidents i de fàcil orientació, majoritàriament pistes en bon estat Època: tot l’any, però millor evitar les calorades estiuenques Cartografia: Font-Rubí Serra de l’Ancosa a Esc: 1:20.000 de l’editorial Piolet Bibliografia: L’Alt Penedès per camins i dreceres de Joan Domènech, Gabriel Espuñes i Fèlix Masachs. Edicions i Propostes Culturals Andana SL Accés: sortim de la Plaça de la Vila al cor de Torrelles de Foix. El poble es troba situat a 15 Km de Vilafranca del Penedès per la carretera BV-2122 passant pel poble de Sant Martí Sarroca. Descripció: de la Plaça de la Vila, a 370 m, baixem fins al pont que creua la riera de Pontons tot passant per davant dels antics safarejos. Després del pont metàl·lic seguim una pista que encara el gran mas de Corral Nou. La pista gira a la dreta (nord) i en arribar a una cruïlla (15 min) trenquem a l’esquerra prenent un antic camí carreter molt erosionat per l’aigua i per les motos que per allí accedeixen a un circuit de trial. Pugem fent un parell de ziga-zagues marcades. Arribem a una nova pista (507 m) que prenem a la dreta i cinc-cents metres més enllà enllaça amb una pista que puja des de l’àrea de les Dous per on passarem més tard. Aquesta pista en perfecte estat de circulació ens porta fins a tocar del nostre primer objectiu, el cim del Clapí Vell de 704 m (1 h). Hi trobem una antena, un pessebre, un vèrtex geodèsic i una caseta de guaita forestal. Les vistes però les haurem d’anar a trobar a la gran creu de ferro (10 m d’alt) que cent metres més enllà domina el vessant de pujada i la plana de l’Alt Penedès. Del nostre cim veurem una altra cota dominada per una gran senyera, el Puig de l’Àliga. La pista que seguíem ens hi acosta per uns plans coberts de pins. A uns quatre- cents metres del Clapí Vell trobem una bassa per als bombers. Uns metres més enllà surt a l’esquerra un corriol que s’enfila al vèrtex del Puig de l’Àliga de 701 m (1 h 15 min). Som al límit amb el Baix Penedès i tenim vistes cap a l’altiplà del Pla de Manlleu. Tornem a la pista i la seguim cap a l’oest seguint el límit comarcal. Arribem a una cruïlla de quatre pistes a tocar de la masia de can Revell, sobre un turó, que conserva cups per fer vi. Trenquem a la dreta, passem per sota de Can Revell i recte cap el nord fem cap al coll de la Creu Sapera a 645 m (2 h 15 min). Prop seu hi ha l’arraulit nucli de masos de Sapera. Quàdruple cruïlla i pal indicador. Recte faríem cap a Pontons, però nosaltres trenquem a mà dreta en baixada pel GR 92-5 que seguirem fins al final de la ruta. Passem tot seguit a tocar d’una masia fortificada i aturonada anomenada Castell de Peralta. La pista baixa pel la vall del Fondo Sec deixant davant nostre el vessant boscat del Clapí Vell. La pista s’acaba a la cota 473 m i dona pas a un camí que en zigazagues baixa al paratge encisador de les Dous. Bassiols i gorgs on banyarse a l’estiu, zona de pic-nic, barbacoa i fonts que brollen de la muntanya. En sortim seguint un perfecte camí planer, sota plataners que, paral·lel a la riera de Pontons, ens retorna en 1,2 Km al nucli de Torrelles de Foix.